Yang Liwei - (ur. 21 VI 1965, Suizhong w prowincji Liaoning) - astronauta chiński; od 1996 w zespole kosmonautów chińskich; jako pierwszy Chińczyk odbył 15 X 2003 roku lot kosmiczny po orbicie okołoziemskiej w statku Shenzhou.

990 Yerkes - planetoida z grupy pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu 4 lat i 132 dni w średniej odległości 2,67 j.a. Została odkryta 23 listopada 1922 roku w Obserwatorium Yerkes w Williams Bay przez George'a Van Biesbroecka. Nazwa planetoidy pochodzi od obserwatorium w którym została odkryta. Przed nadaniem nazwy planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (990) 1922 MZ.

Yerkes Observatory – obserwatorium astronomiczne znajdujące się w Williams Bay w stanie Wisconsin, USA. Obserwatorium zostało zbudowane w 1897, sfinansowane przez Charlesa Yerkesa i obecnie jest własnością Uniwersytetu Chicagowskiego. Jest ono przykładem postępu, zmian polegających na przejściu z małych domowych obserwatoriów do wielkich kompleksów zawierających m.in. laboratoria fizyczne, chemiczne. W obserwatorium znajdują się 4 teleskopy główne. Największy z nich, soczewkowy, ma średnicę 102 cm (40 cali). Został zbudowany przez znawcę astronomii i technika Alvana Clarka. Był największym teleskopem na świecie aż do czasu zbudowania Mount Wilson's w 1904. Obecnie pozostaje największym teleskopem soczewkowym na świecie. Na wyposażeniu jest też teleskop Schmidta. Prowadzone obecnie badania dotyczą ośrodków międzygwiazdowych, gromad kulistych, promieniowania podczerwonego i kosmicznego oraz obiektów znajdujących się niedaleko Ziemi jak planetoidy, komety czy meteoroidy. Dodatkowo University of Chicago finansuje ośrodek inżynieryjny i specjalistyczny sprzęt potrzebny naukowcom.

Yohkoh - japoński sztuczny satelita Ziemi, umieszczony 30 VIII 1991 roku na orbicie okołoziemskiej; wyposażony w teleskopy miękkiego i twardego promieniowania rentgenowskiego oraz spektrometry promieni rentgenowskich i gamma (skonstruowane we współpracy z USA i Wielką Brytanią); przeznaczony do obserwacji Słońca obejmujących m.in.: obserwacje promieniowania rentgenowskiego i gamma podczas rozbłysków słonecznych, monitorowanie zachowania Słońca w fazach przed rozbłyskami, obserwacje korony słonecznej (w tym struktur dziur), oraz badania obszarów aktywnych na Słońcu; pracował do 2001 roku.

Young Charles Augustus (ur. 15 XII 1834, Hanover w stanie New Hampshire, zm. 3 I 1908, tamże) - astronom amerykański; od 1872 członek Narodowej Akademii Nauk w Waszyngtonie. W latach 1877–1905 profesor Uniwersytetu w Princeton. Prowadził spektroskopowe badania promieniowania słonecznego, odkrył w chromosferze warstwę odwracającą.

Young John (ur. 24 IX 1930, San Francisco) - amerykański astronauta, komandor lotnictwa morskiego; w latach 1952 – 1962 oblatywacz samolotów; od roku 1962 w zespole astronautów. Uczestniczył w wielu lotach kosmicznych: III 1965 roku (z V. Grissomem) w pierwszym amerykańskim wieloosobowym locie kosmicznym w statku Gemini 3, VI 1966 roku dowodził statkiem Gemini 10, V 1969 roku jako pilot członu głównego uczestniczył w locie Apollo 10, IV 1972 roku dowodził szóstą wyprawą księżycową w statku Apollo 16, wraz z Ch. Duke’em wylądował na powierzchni Księżyca i przebywał na niej około 3 doby, IV 1981 roku jako dowódca uczestniczył (z R. Crippenem) w pierwszym w historii locie orbitalnym wahadłowca Columbia; XI–XII 1983 roku był dowódcą szóstej wyprawy Columbii, podczas której po raz pierwszy na pokładzie wahadłowca zainstalowano laboratorium kosmiczne Spacelab.

351 Yrsa (1892 V) - planetoida z grupy pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu 4,6 lat w średniej odległości 2,76 j.a. Została odkryta 16 grudnia 1892 roku w Landessternwarte Heidelberg-Königstuhl w Heidelbergu przez Maxa Wolfa. Nazwa planetoidy pochodzi od Yrsy, żyjącej w VI wieku tragicznej bohaterki skandynawskich legend.

1301 Yvonne – planetoida z grupy pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu 4 lat i 218 dni w średniej odległości 2,76 j.a. Została odkryta 7 marca 1934 roku w Algiers Observatory w Algierze przez Louisa Boyera. Nazwa planetoidy pochodzi od imienia siostry odkrywcy. Przed jej nadaniem planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (1301) 1934 EA.