Fala radiowa - to jedna z postaci promieniowania elektromagnetycznego - energii rozchodzącej się w przestrzeni w formie fal Mają one długość od około 0,3 m do setek kilometrów i emitowane są przez wiele rodzajów ciał niebieskich.

Fenicydy (PHO) – rój meteorów aktywny od 28 listopada do 9 grudnia. Jego radiant znajduje się w gwiazdozbiorze Feniksa. Maksimum roju przypada na 6 grudnia, jego aktywność jest nieregularna, a obfitość roju zmienna. Prędkość meteorów z roju wynosi 18 km/s. Rój ten został zaobserwowany po raz pierwszy 5 grudnia 1956 roku na półkuli południowej. Związany jest z planetoidą 2003 WY25 powstałą w wyniku rozpadu komety D/1819 W1 (Blanpain).

Fenicydy Lipcowe (PHE) – coroczny rój meteorów pojawiający się od 10 lipca do 16 lipca. Jego radiant znajduje się w gwiazdozbiorze Feniksa. Maksimum roju przypada na 13 lipca, a jego aktywność jest zmienna. Prędkość w atmosferze meteorów tego roju to 47 km/s. Pierwszej oficjalnej obserwacji Lipcowych Fenicydów dokował A.A. Weiss, gdzieś w okresie 12-17 lipca 1957 roku w Adelaide Observatory na południu Australii. Rój nie jest widoczny z terytorium Polski.

Feniksa Karzeł – karłowata galaktyka nieregularna znajdująca się w konstelacji Feniksa w odległości 1 440 000 lat świetlnych od Ziemi. Została odkryta w 1976 roku przez Hansa-Emila Schustera i Richarda Westa i uznana początkowo za gromadę kulistą. W 1977 roku R. Canterna i P.J. Flower z University of Washington na podstawie klisz fotograficznych wykonanych w Obserwatorium Cerro Tololo wykazali że jest to galaktyka karłowata. Karzeł Feniksa należy do Grupy Lokalnej.

Ferkad - jest trzecią pod względem jasności (magnitudo) gwiazdą Małej Niedźwiedzicy. Razem z gwiazdą 11 Ursae Minoris tworzą optyczny układ podwójny. W rzeczywistości są odległe o 100 lat świetlnych.

Fizyka - to dziedzina nauki, zajmująca się badaniem własności i struktury materii oraz związkami pomiędzy materią a energią.

Fizyka kwantowa - jest współczesną teorią naukową, która głosi, że światło i inne postaci energii są wysyłane i pochłaniane jako niepodzielne jednostki, zwane kwantami. Została ona sformułowana przez Maxa Plancka (1858-1947), a rozwinięta później przez Alberta Einsteina (1879-1955) i Nielsa Bohra (1885-1962). Ostateczną postać mechanice kwantowej nadali Erwin Schrödinger (1887-1961), Werner Heisenberg (1901-1976) i Paul Dirac (1902-1984).

1021 Flammario (1924 RG) – planetoida z pasa głównego asteroid okrążająca Słońce w ciągu 4 lat i 197 dni w średniej odległości 2,74 j.a. Została odkryta 11 marca 1924 roku w Landessternwarte Heidelberg-Königstuhl w Heidelbergu przez Maxa Wolfa. Nazwa planetoidy pochodzi od Camilla Flammariona.

Flokule - jasne twory o rozmiarach 2000-8000 km i czasie życia kilku godzin; obserwowane w chromosferze, za pomocą spektroheliografu. Flokuły mają tendencje do układania się na tarczy Słońca w rodzaj delikatnej siatki (ang. chromospheric network). Duże skupiska flokuł tworzą pochodnie chromosferyczne (dawniej nazwy "pochodnia" i "flokuły" były używane wymiennie).

Flokuły - patrz flokule.

3122 Florence – planetoida z grupy Amora okrążająca Słońce w ciągu 2 lat i 129 dni w średniej odległości 1,77 j.a. Została odkryta 2 marca 1981 roku w Siding Spring Observatory w Australii przez Schelte Busa. Nazwa planetoidy pochodzi od Florence Nightingale, angielskiej pielęgniarki i działaczki społecznej. Przed nadaniem nazwy planetoida nosiła oznaczenie tymczasowe (3122) 1981 ET3.

Fomalhaut (α Piscis Austrini) – najjaśniejsza (jasność widoma: 1,16 mag) gwiazda w konstelacji Ryby Południowej i jednocześnie jedna z najjaśniejszych gwiazd półkuli południowej. Nazwa gwiazdy, w języku arabskim فم الحوت (fum al-ħūt), oznacza paszczę wieloryba. Jest to gwiazda typu widmowego A3, oddalona od Ziemi o 25 lat świetlnych. Masa Fomalhaut wynosi 2,3 mas Słońca, średnica 2,4 mln km (1,7 średnicy Słońca). Temperatura na powierzchni sięga 8500 K, jest ona 16 razy jaśniejsza od naszej Dziennej Gwiazdy. Wokół Fomalhaut wykryto dysk pyłowy (porównywany do Pasa Kuipera wokół Słońca), posiada jedną znaną planetę Fomalhaut b, odkrytą przez teleskop Hubble'a w 2008 – pierwsza planeta pozasłoneczna odkryta bezpośrednio poprzez obserwacje teleskopowe.

Foton - to cząstka elementarna odpowiedzialna za przenoszenie sil elektromagnetycznych - jednego z czterech podstawowych typów oddziaływań w przyrodzie. Promieniowanie elektromagnetyczne można uważać za strumień fotonów. Cząstki te poruszają się z prędkością światła i posiadają zerową masę spoczynkową.

Fotosfera - region obiektu astronomicznego, którego głębokość optyczna wynosi 1 dla światła o długości 500nm. A mówiąc po prostu, jest to miejsce w którym obiekt staje się nieprzezroczysty. Stosuje się do opisywania Słońca i innych gwiazd, które jako wielkie kule gazowe nie posiadają stałej powierzchni. Jednak dla tego typu obiektów istnieje głębokość, na której gaz przestaje być przezroczysty dla fotonów tworząc powierzchnię. Fotosfera Słońca ma temperaturę 5800K i jest zbudowana z granul (komórek konwekcyjnych) o średnicy od tysiąca do kilku tysięcy kilometrów, w których gorący gaz unosi się w centrum i opada na krawędzi.