NGC 3031    (M81)

Galaktyka Bodego (znana również jako Messier 81, M81 lub NGC 3031) to galaktyka spiralna z poprzeczką, położona w gwiazdozbiorze Wielka Niedźwiedzica. Odkrył ją 31 grudnia 1774 roku berliński astronom Johann Elert Bode. W sierpniu 1779 niezależnie odkryta przez Pierre Méchaina. W katalogu Messiera od 9 lutego 1781. M81 jest odległa od nas o 12 milionów lat świetlnych. Wymiary galaktyki wynoszą ok. 84 x 46 tys. lat świetlnych. M81 może być obserwowana nawet przez małe teleskopy. Przy bardzo sprzyjających warunkach można ją zobaczyć gołym okiem. M81 znajduje się w odległości jedynie 150 tys. lat świetlnych od innej galaktyki należącej do katalogu Messiera - M82. Badania prowadzone w 1994 dowiodły, że M81 w porównaniu z innymi galaktykami zawiera małe ilości ciemnej materii. 28 marca 1993 astronom-amator Francisco Garcia Diaz z Lugo w Hiszpanii odkrył supernową SN 1993J. Osiągnęła ona jasność obserwowaną 10,5m. Fotografia pochodzi z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, który rozdzielił w tej galaktyce nawet pojedyncze gwiazdy. To historyczne dokonanie można porównać do wykonywania przez Edwina Hubble'a fotografii na Mount Wilson w latach dwudziestych XX wieku przy pomocy 100-calowego teleskopu. Światło potrzebuje około 12 milionów lat by dotrzeć do naszych oczu z tej galaktyki. Fotografia ta jest złożeniem obrazów: z Galexa w świetle ultrafioletowym, podczerwonym ze Spitzera i rentgenowskim z Chandry. Kompozycja ta posłużyła do badania ewolucji gwiazd, ich narodzin i śmierci.

Źródło: www.nasa.gov